vrijdag 20 april 2012

Donderdag 19 april Bandelier en Los Alamos

Ik hoef vandaag geen eind te rijden en ik slaap komende nacht ook nog in dit motel in Santa Fe, dus ik blijf wat langer liggen. Ik heb nog yoghurt en bananen dus het ontbijt is ook al geregeld. Er is koffie op de kamer en onder het genot van een vers bakje bekijk ik de route die ik vandaag wil rijden.

Ik ga eerst naar Bandelier National Monument. Dat is ruim een half uur rijden van Santa Fe. De weg gaat de bergen in en ik zie verschillende witte bergtoppen. Gisteren tijdens het eten sprak ik iemand die vertelde dat er vijf of zes ski gebieden in de omgeving zijn. In de verte zie ik er een paar, maar zover ga ik niet de bergen in.

De afgelopen dagen was het prachtig weer. In het zuiden van New Mexico liep de temperatuur naar de 30 graden. Hier in het noorden is het wat koeler en vandaag is het ook bewolkt. Als ik de bergen inrijd, zie ik verschillende regenbuien in de omgeving. Ik hou het voorlopig droog en in Bandelier kan de jas ook weer uit. De toegang tot het park is $ 12,-, maar met mijn Annual Pass kan ik weer doorrijden.

In het park zijn ruïnes van nederzettingen van de Ancestral Pueblo people te bezichtigen. Tijdens een hike van ruim een mijl kom je langs verschillende overblijfselen, zowel losstaande woningen die uit stenen zijn opgetrokken, als (delen van) woningen die in de rotsen zijn uitgehouwen.



Ik kan nog gewoon met de auto het park inrijden en er is voldoende parkeerruimte bij het visitor center, maar omdat het 's zomers erg druk is, mag je vanaf 1 juni 2012 alleen met een shuttlebus het park in.

Na Bandelier ga ik naar Los Alamos, de geboorteplaats van de atoombom. Hier is in de periode 1943-1945 een geheim dorp uit de grond gestampt waar wetenschappers uit de hele wereld naar toe werden gehaald met als enige doel het ontwikkelen van de atoombom. Op 16 juli 1945 werd de eerste bom getest op de Trinity site vlak bij Alamogordo. Op de heenreis vlogen we daar overheen en wees de piloot ons op dit gebied. Nog geen maand later vloog de Enola Gay naar Japan om daar de bom op Hiroshima te droppen.

Ik bezoek in Los Alamos eerst een Starbucks voor een triple grande skinny vanilla latte en vervolgens het Science Museum, waar het hele verhaal over de ontwikkeling van de bom wordt verteld. In de omgeving van Los Alamos zijn nog steeds verschillende laboratoria waar ook vandaag de dag nog onderzoek wordt gedaan op allerlei gebieden van nucleaire technologie.

Op de terugweg zie ik vlak bij het hotel een Panda Express. Omdat ik vandaag nog geen echte maaltijd heb gehad, neem ik hier afhaalchinees mee dat ik op de kamer opeet. Daarna heb ik nog tijd om in de buurt van het hotel wat caches te zoeken. En dat bezorgt me meteen een leuke wandeling door het oude gedeelte van Santa Fe.


Dit hotel is absoluut een aanrader als je iets betaalbaars zoekt vlak bij de beroemde Plaza.

Hotel: Garrett's Desert Inn, Santa Fe, New Mexico  $ 45,50 incl. tax (Booking.com)

11 opmerkingen:

  1. Leuke dag weer :)
    Wij gaan ook naar Bandelier en dat van die shuttlebussen wist ik niet, maar ik heb net even de planning bekeken en we gaan er op 30 mei heen, dus dan kan het nog met eigen auto.
    Fijne reis verder,
    Lyan en Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die shuttlebussen staat op de site van de nps. Je hebt dus net geluk. :-)

      Verwijderen
  2. Wat een leuke verslagen en foto's Conny! Erg leuk om mee te kunnen genieten. Ik wens je nog heel veel plezier daar.

    Groetjes,
    Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sonja,
      Bedankt en wat leuk dat je meeleest!

      Groetjes,
      Conny

      Verwijderen
  3. Leuk zo'n dag in en rondom Santa Fe. Afgelopen januari ben ik ook nog in het Science Museum van Los Alamos geweest. :-)

    Heerlijk die temperaturen in het zuiden van New Mexico. Dat heb ik in januari wel een beetje gemist.

    Een fijne reis vandaag en succes met de caches! (Zag dat je 3 caches gelogd hebt op 20/4 ipv 19/4... ;-) ). Nog 12 en je hebt er 300 gevonden!

    Groetjes,
    Roland

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De temperaturen zijn heerlijk hier. Vandaag moet het weer 25 graden worden.

      De logs zijn weer aangepast op de juiste datum. Ik doe het steeds fout, omdat GSAK nog op NL tijd staat. :-)

      Groetjes,
      Conny

      Verwijderen
  4. Leuke dag weer, kon je wel overal wandelen in Bandelier, ik had gelezen dat een gedeelte van het park nog gesloten was ivm de bosbranden en flashfloods vorige zomer.Goede tip dat museum over de ontwikkeling van de atoombom, lijkt me wel interessant.

    groet Ina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ina,

      In Bandelier kun je weer overal wandelen. Er zijn wel minder parkeerplaatsen als gevolg van de branden. Vandaar ook dat ze met shuttlebussen gaan werken.

      Groetjes,
      Conny

      Verwijderen
  5. Leuke dag heb je ervan gemaakt Conny. Bandelier is best leuk om te bezoeken en Los Alamos is ook interessant voor een keertje. Fijn dat je het naar de zin hebt in je hotel in Santa Fe.

    Groetjes Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marjan,
      Vandaag ga ik op zoek naar een mooie cache voor je coin. Ik probeer er eentje te vinden die vaak bezocht wordt.

      Groetjes,
      Conny

      Verwijderen
  6. Wat heerlijk die temperaturen. Bandelier lijkt me erg leuk om te bezoeken, vooral ook met die trappetjes overal. Leuk is dat hè, als je op leuke plekjes terecht komt omdat je naar een cache op zoek bent. Ik hoop dat je een mooie cache vindt voor de coin van Marjan.

    Groetjes,
    Bianca

    BeantwoordenVerwijderen